نرم افزار محاسبه اسپرینکلر

نرم افزار محاسبه اسپرینکلر

نرم افزار محاسبه اسپرینکلر آتشنشانی با اکسل بر اساس روش مساحت و چگالی.

طراحی صحیح سیستم آب پاش تضمین می کند که سیستم خاموش کننده آتش ما در زمان آتش سوزی و خطر به درستی عمل خواهد کرد.

نرم افزار محاسبه اسپرینکلر

نرم افزار محاسبه اسپرینکلر

پارامترهای متعددی وجود دارد که باید در هنگام طراحی یک سیستم آب پاش آتش مورد توجه قرار گیرد.

همچنین نرم افزارهای زیادی برای طراحی یک سیستم آتش نشانی وجود دارد که کار طراحان را ساده می کند. اما طراح سیستم باید دانش و توانایی لازم را در این زمینه داشته باشد تا در صورت ورود اطلاعات نادرست به نرم افزار، بتواند آن ها را تشخیص دهد و اصلاح کند.

در نرم افزار برای محاسبه آتش پاش با اکسل، اولین پارامتر مورد علاقه تعیین نوع ساختمان مورد استفاده است زیرا در هر ساختمان ریسک با توجه به نوع کاربری مختلف متفاوت است.

سپس بسته به نوع ساختمان مورد استفاده، پوشش سطحی هر آبپاش را تعیین می کنیم

محیط نرم افزار

 

 اسپرینکلر

اسپرینکلر

تقسیم بندی مکان ها از نظر خطر حریق در نرم افزار محاسبه اسپرینکلر آتشنشانی با اکسل

از نظر خطر آتش سوزی، NFPA13 ساختمان ها را مطابق با قابلیت آتش سوزی مواد موجود، میزان مواد قابل اشتعال، ارتفاع کالاهای ذخیره شده، و میزان گرمای تولید شده به سه گروه تقسیم می کند.

مطالب تصادفی :  نازل آتش نشانی ایمن صنعت

مکان های کم خطر – مکان های پرخطر – مکان های پرخطر. باید توجه داشت که این تقسیم بندی تنها در مورد طراحی سیستم آب پاش صدق می کند و به بخش ها و سیستم های دیگر مربوط نمی شود.

1- مکان های کم خطر (Light-Hazard):

مکان هایی که مواد قابل اشتعال در آن ها کم است و در صورت آتش سوزی گرمای کمی تولید می کنند. چگالی مواد سوزان در آن ها کمتر از ۵۰ کیلوگرم بر متر۲ است.

در صورت خاموش شدن آتش به آب کمتری نیاز دارند. مکان هایی مانند: ساختمان های اداری، ساختمان های مسکونی، بیمارستان ها، کتابخانه ها، مکان های مذهبی، مدارس و غیره.

2-1- مکان های با خطر متوسط گروه 1 (Ordinary-Hazard-Group1):

مکان هایی که قابلیت اشتعال مواد موجود در آن کم است و در صورت آتش سوزی حرارت متوسطی آزاد می کنند. اطفاء حریق این گروه از گروه1 مشکل تر است. مکان هایی مانند: رستوران ها، پارکینگ ها، کارخانجات شیشه، کنسروسازی، انبار مواد پلاستیکی و …

2-2- مکان های با خطر متوسط گروه2 (Ordinary-Hazard-Group2):

مکان هایی که قابلیت اشتعال مواد موجود در آنها بالاتر از متوسط باشد و در صورت آتش سوزی حرارت متوسط تولید می کند. مکان هایی مانند: دفاتر پستی، چاپخانه ها، کارخانجات تولید لاستیک، کتابخانه های بزرگ، تعمیرگاه و …

3-1- مکان های با خطر بالا گروه 1 (Extra-Hazard-Group1):

مکان هایی که قابلیت اشتعال مواد موجود در آنها بسیار بالا و خطرناک است. احتمال آتش سوزی در این گروه بسیار بالا می باشد و در صورت آتش سوزی حرارت زیادی تولید می کند. مکان هایی مانند: کارخانه فیبر، برشکاری، لوازم منزل با فوم های پلاستیکی، آشیانه های هواپیما و …

مطالب تصادفی :  لیست تجهیزات اعلام حریق مورد تایید آتش نشانی

3-2- مکان های با خطر بالا گروه2 (Extra-Hazard-Grroup2):

مکان هایی که دارای مواد قابل اشتعال و خطرناک است و حجم این مواد بسیار زیاد است. مکان هایی مانند: کارخانه های تولید کننده حلال شوینده و رنگ کاری، مخازن سوخت، انبارهای بزرگ چوب، کارخانه های تولید پلاستیک

طبقات حریق : ناحیه سطح تحت پوشش در برنامه محاسبات اسپرینکلر آتشنشانی

با توجه به انواع مختلف استفاده از زمین و طبقه بندی انواع مکان ها از نظر خطر آتش سوزی، منطقه تحت پوشش هر پازل در طراحی آتش نشانی متفاوت است. در برنامه محاسبه بارش، جدول زیر برای حداکثر مقدار سطح پوشیده شده و حداکثر فاصله بین آب پاش ها استفاده می شود.

چ اسپرینکلر

اسپرینکلر

 

مصرف آب اسپرینکلر (آبپاش):

یکی از روش ها را می توان میزان مصرف آب (دبی) هر آب پاش محاسبه کرد. در نرم افزار برای محاسبه آب پاش آتش از منطقه و روش تراکم استفاده می شود.

در این روش چگالی دبی دبی در واحد مساحت تحت پوشش محاسبه می شود. با توجه به نمودار مساحت چگالی، با افزایش مساحت چگالی کاهش می یابد.

در جدول زیر چگالی محیط های مختلف با توجه به نوع کاربر بیان می شود.

به منظور تعیین دبی خروجی هر آب پاش، چگالی نوع استفاده در منطقه پوشش آب پاش ضرب می شود.

 اسپرینکلر

اسپرینکلر

 

نرم افزار محاسبه Fire sprenclair توسط کارشناسان و مهندسان ایران تمپه به زبان فارسی تهیه شده و با Excel 2013 up باز می شود.

شایان ذکر است که برنامه فوق برای محاسبه نوزل های آتش پاش B بر اساس پیش فرض های گفته شده است و در پروژه های بزرگ لازم است محاسبات دقیق تری انجام شود.

مطالب تصادفی :  سر نازل نیزه ای

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.