اجزا سیستم اطفا حریق

در این مقاله به شرح موضوع اجزا سیستم اطفا حریق خواهیم پرداخت.با نارپوش همراه باشید تا اطلاعات کافی و مورد نیاز خود را در این باره بدست آورید.

اطفا حریق چه چیزی است و چه انواعی دارد؟

اطفا حریق مسئول کنترل آتش سوزی و کاهش جان و زیان های مالی آن است.

 آتش سوزی همیشه جان و خسارت مالی زیادی به بار می آورد که در بیشتر موارد جبران ناپذیر خواهد بود. اخیرا اقدامات «ایمنی آتش» مهم تر شده و قوانین متعددی برای آن تصویب شده است.
اجزا سیستم اطفا حریق

اجزا سیستم اطفا حریق

 در این مقاله قرار است در مورد اجزا سیستم اطفا حریق، کاربرد، انواع و اجزای آن صحبت کنیم. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر یا استفاده از این سیستم هستید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

سیستم های آب پاش لوله به عنوان پر استفاده ترین سیستم های خاموش کننده آتش در مقایسه با انواع دیگر  اطفا حریق آب در نظر گرفته می شوند.
اجزای اصلی سیستم های خاموش کننده آتش آب پاشی از این قرارند:

• آب پاش خودکار از انواع مختلف مانند پایین زن، بالا زن، کنار، پنهان، و غیره تشکیل شده است.

• منبع آبی که آب را برای سیستم لوله کشی تامین می کند. اغلب مجموعه ای از پمپ های آتش نشانی به یک مخزن ذخیره سازی آب اختصاصی متصل می شوند تا فشار آب مورد نیاز برای مقاصد آتش نشانی را فراهم کنند.

• شیر تاپیک دار مسئول کنترل جریان آب در مکش پمپ و بخش های دریافتی خط اصلی خاموش کننده آتش است. دلیل استفاده از شیر تاپیک دار طولانی، سهولت مشاهده موقعیت دریچه باز یا بسته توسط کاربر است.

• هنگامی که فشار کل اطفا حریق آب تا حد زیادی کاهش می یابد، پمپ اصلی شروع به جبران افت فشار پس از پمپ شوخی می کند.
اجزا سیستم اطفا حریق

اجزا سیستم اطفا حریق

• شیر پروانه پس از فعال کردن پمپ اصلی، وضعیت خود را به صورت سیگنال به پنل مرکزی سیستم اعلام آتش می فرستد.

• پس از آن، آب از دریچه یک طرفه عبور می کند یا شیر را چک می کند که کنترل جریان و جلوگیری از بازگشت جریان را بر خود دارد.

• در صورت افزایش فشار آب در مسیر اصلی لوله، وجود دریچه اطمینان یا شیر امداد فشار برای جلوگیری از اثرات مخرب فشارهای بالا بر روی سیستم ضروری است. در چنین حالتی حتی اگر به سرعت باز شود و جریان آب اضافی را به مخزن برگرداند، عمل می کند.

• شیر بررسی هشدار مرطوب شامل مجموعه ای از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی است و مسئول تشخیص حرکت آب در سیستم است که در مقاله بعدی شرح داده شده است.
اجزا سیستم اطفا حریق

اجزا سیستم اطفا حریق

خاموشی آتش پاش از سه بخش تشکیل شده است:

سیستم عامل

دریچه تنظیم

حواس پرتی

عملیات خاموش کننده آتش پاشی:

این بخش در سیستم delouge وجود ندارد و شامل کلاهک است که مانع خروج آب می شود و دو بخش به عنوان پیوند فیوز و لامپ شیشه ای وجود دارد که درب را سخت فشار می دهد تا تنگ آب شود و نشتی نداشته باشد.

در این قسمت در قسمت پیوند فیوز یک پلاستیک یا ژله در داخل دهانه وجود دارد و چون جامد است مانع خروج آب می شود. هنگامی که گرما به این جامد می رسد و آب جمع شده در پشت آن را ذوب می کند، به بیرون رانده می شود و به اطراف می پاشد.

در نوع بلاس بوئل یک کپسول شیشه ای با مقداری مایع و بخشی از آن هوا یا گاز وجود دارد که با گرم شدن، حجم مایع افزایش می یابد و هنگامی که به حد می رسد مثلاً ۶۰ درجه سانتی گراد شیشه شکسته می شود و با آزاد کردن درب، عمل پاشش انجام می شود.
اجزا سیستم اطفا حریق

اجزا سیستم اطفا حریق

اسپرینکلر آتش خاموش کننده شیر تنظیم:

قسمت فلزی است که قطر مشخص و از پیش طراحی شده دارد و مقدار آب خروجی را در فشار خاصی مشخص می کند.

خاموش کننده آتش Sprenclair:

این بخش شامل نوعی تیغه یا صفحه است که با از بین بردن آب با فشار و برخورد با این صفحه، به صورت یکنواخت و در حالت پوردی شکل بر روی آتش پخش می شود.