تجهیزات فردی آتش نشانی


تجهیزات فردی آتش نشانی چیست؟

شغل آتش نشانان از جمله شغل های پرخطر است که با حریق و آتش سوزی سروکار دارد و هر لحظه امکان آسیب و صدمه به آتش نشانان وجود دارد. بنابراین می بایست از تجهیزات فردی آتش نشانی و ایمنی استفاده کنند. در ادامه به وسایل و تجهیزات فردی آتش نشانی خواهیم پرداخت.

تجهیزات فردی

ابزار حفاظت فردی چیست؟

به همه ی ابزارهایی که از جان انسان ها در مقابل هر نوع آسیب و صدمه ی ناشی از حوادث محافظت به عمل می آورد تجهیزات فردی گفته میشود.

معایب استفاده از وسایل و ابزارهای تجهیزات فردی

استفاده از ابزارها و تجهیزات فردی جان انسان ها را از هر گونه شغل های پر خطر در امان نگه میدارد بنابراین استفاده از این ابزارها در حین کار بسیار مهم و ضروری است و استفاده نکردن از آنها جان انسان ها را به خطر می اندازد. امروزه استفاده از تجهیزات فردی از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است و بدون این تجهیزات نمیتوان در برخی از مشاغل دارای خطر فعالیت کرد.

تجهیزات فردی از بخش های مختلف بدن در برابر خطر محافظت میکند و انواع متنوع آن در بازار وجود دارد. از جمله ی انواع وسایل و تجهیزات فردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ماسک، عینک، کفش، دستکش، کمربند ایمنی، کلاه ایمنی، ماسک تنفسی و انواع مختلف تجهیزات فردی که تنوع زیادی دارند.

مطالب تصادفی :  آموزش نرم افزار اتو اسپرینک

تجهیزات فردی

انواع تجهیزات فردی آتش نشانی

همانطور که گفتیم آتش نشانان از جمله افرادی هستند که دائما با خطر سروکار دارند و امکان آسیب به آنها بسیار زیاد است. بنابراین تنها به تجهیزات اطفاء حریق نمیتوان تکیه کرد.

پس باید با استفاده از تجهیزات فردی آتش نشانی از جمله ی این خطرها بکاهیم و ایمنی را در حین کار افزایش دهیم. آتش نشانان باید از لباس ها و تجهیزات به منظور حفاظت فردی استفاده کنند‌.

در اکثر آتش سوزی ها بخارهای سمی بسیاری تولید میشود و این بخارها برای ریه و سلامتی آتش نشانان بسیار مضر است. در برخی آتش سوزی ها به علت سست شدن بافت های دیوار احتمال فرو ریختن آوار وجود دارد؛

بنابراین همه ی این موارد از دلایل محکم برای استفاده از تجهیزات فردی آتش نشانی است. از انواع تجهیزات فردی برای آتش نشانان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

◾لباس های آتش نشانی
◾کلاه های آتش نشانی
◾چکمه نسوز آتش نشانی
◾دستگاه های تنفسی
◾چراغ قوه پیشانی شارژی دارای 12 لامپ
◾چراغ قوه ضد انفجار

تجهیزات فردی

در ادامه به توضیح برخی از این تجهیزات فردی فوق می پردازیم.

دستگاه تنفسی

همانطور که در موارد فوق گفته شد از آتش سوزی و حریق گازها و بخارهای بسیار سمی تولید و انتشار میشود و سلامتی آتش نشانان را به خطر می اندازد به خصوص در مکان های سربسته احتمال انتشار گازهای سمی بسیار است و به علت خارج نشدن این بخارها و جمع شدن آنها در مکان سربسته نفس کشیدن را بسیار سخت میکند.

در این مواقع آتش نشان ها می بایست از دستگاه تنفسی استفاده کنند تا سلامتی آنها به خطر نیفتد و همچنین بتوانند عملیات را به نحو احسن به اتمام برسانند‌.

مطالب تصادفی :  سر نازل آتش نشانی

بنابراین دستگاه تنفسی از مهم ترین ابزارهای تجهیزات فردی آتش نشانی است که از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است و نبود آن برابر با به خطر افتادن سلامتی و جان آتش نشانان است.

لباس آتش نشانی

لباس های آتش نشانان انواع مختلفی دارد و از جمله ی تجهیزات فردی آتش نشانی به شمار میرود و وجود آن برای آتش نشانان اجباریست. از جمله ی این لباس ها میتوان به لباس مقاوم در برابر حریق، لباس مقاوم در برابر مواد شیمیایی و لباس مقاوم در برابر عایق الکتریکی اشاره کرد. تولیدو طراحی این لباس ها از شرایط خاصی برخوردار است.

این لباس ها باید به گونه ای طراحی شوند که وزن مناسب و کمی داشته باشند تا آتش نشانان بتوانند عملیات اطفاء حریق را به سرعت انجام دهند. وقتی لباس آتش نشانی وزن مناسب و کمی داشته باشد آتش نشانان میتوانند به راحتی حرکت کرده و عملیات امداد و نجات را انجام دهند. البته لباس های آتش نشانی بر اساس نوع استفاده ی آنها متفاوت و متنوع است.

برای مثال لباس عملیاتی مبارزه با حریق، لباس عملیاتی تماس با آتش، لباس عملیاتی ورود به محیط مرطوب که هر کدام دارای جنس و طراحی متفاوت هستند و در عملیات مختص خود مورد استفاده قرار میگیرند.

تجهیزات فردی

کلاه های آتش نشانی

کلاه های آتش نشانی نیز همچون تجهیزات دیگر از مهم ترین وسایل حفاظت آتش نشانی محسوب میشوند. کلاه های آتش نشانی از مهم ترین قسمت بدن یعنی سر در برابر آسیب محافظت میکند.

کلاه آتش نشانی نیز مانند لباس آتش نشانان محافظت میکند. کلاه آتش نشانی نیز مانند لباس آتش نشانی باید از وزن کم و مناسبی برخوردار باشد تا در حین امداد رسانی مشکلی برای آتش نشانان ایجاد نکند.

مطالب تصادفی :  شرکت های تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات فردی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.