شستی اعلام حریق

شستی اعلام حریق

شستی اعلام حریق چیست

شستی اعلام حریق متشکل از یک میکرو سوئیچ است و یکی از تجهیزات سیستم اعلام حریق دستی است که با فشار دادن آن می‌توان دیگران را از وقوع حریق در محیط مطلع کرد، البته در شرایط عادی، غیر فعال است و فعال سازی آن فقط به صورت دستی انجام می‌شود.

انواع شستی اعلام حریق چیست

شستی اعلام حریق معمولا قرمز رنگ است و می‌تواند از جنس فلز و یا پلی کربنات باشد و این امکان وجود دارد که در ساختار الکتریکی آنها از تیغه های باز و بسته اضافی برای صدور برخی فرمان‌ها استفاده شود.

به طور کلی شستی های اعلام حریق، در دو نوع شیشه شکستنی و شستی فشاری موجود اند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم:

شستی شیشه شکستنی
با استفاده از دست یا چکش، شیشه روی شستی را می‌شکنند تا دستور وقوع حریق به کنتربل پنل مرکزی ارسال شود و اعلام حریق صورت گیرد. پس از اتمام عملیات می‌توان شیشه شستی اعلام حریق را تعویض کرد.

شستی فشاری (ریست پذیر)
این نوع شستی اعلام حریق نیاز به ضربه نداشته و با فشار دست فعال می‌شود و بعد از پایان عملیات به وسیله میکرو سوئیچی که در زیر آن قرار دارد ریست می‌شود.

انواع شستی اعلام حریق

طرز کار شستی های اعلام حریق

به طور کلی شستی های اعلام حریق قطعات فرمان دهنده محسوب می شوند. دلیل نام گذاری آن ها به شستی این است که توسط دست فعال می شوند.

خروجی های شستی می‌توانند از نوع مکانیکی، الکتریکی و سیگنال باشند. اغلب شستی ها برگشت پذیر هستند و این به این معناست که پس از فشار دادن آن در هنگام نیاز و برداشتن انگشت، دوباره توسط فنری که درون خود دارد، به حالت اول باز می‌گردد.

اما برخی از شستی ها که در محیط های اضطراری استفاده می‌شوند، برگشت پذیر نیستند و پس از برداشتن فشار، قفل می‌شوند و باید آن ها را توسط کلید آزاد کرد.

نحوه نصب شستی اعلام حریق

قبل از همه‌ چیز باید در نظر داشت که نصب شستی های اعلام حریق، نیاز به سیم کشی ها و جایگاه مخصوص به خودش دارد. پس از در نظر گرفتن سیم‌کشی‌های اولیه و مخصوص، ابتدا با استفاده از پیچ های ۵ سانتی متری و رولپلاک موجود در کیسه لوازم یدکی شستی اعلام حریق که به همراه خود آن تهیه می‌کنید، باید ۴ سوراخ موجود در کف قاب شستی را به محل مورد نظر متصل نمایید.

قاب باید به گونه‌ای نصب شود که دو پایه بلند داخل آن، به سمت پایین قرار بگیرند. سیم‌های ارتباطی به شستی را از یکی از محل‌های از پیش تعیین شده به قاب وارد کنید و سیم‌های ارتباطی را به ترمینال مربوطه متصل نمایید.

توجه داشته باشید که باید سیم های منفی و مثبت، به ترمینال دیگر متصل شوند‌. پیچ روی درب شستی را باز کنید. دو عدد پیچ خودکار یک سانتی متری که در جعبه لوازم یدکی قرار دارد را در سوراخ های پایینی کفی قرار دهید. درب شستی را در محل خود روی دکمه شستی فشار داده و پیچ آن را ببندید.

نکته قابل توجه آن است که باید حتماً کیفیت و درستی نصب شستی تست شود تا از نصب و عملکرد درست آن اطمینان حاصل شود.

محل نصب شستی اعلام حریق

  • نصب شستی باید به گونه ای باشد که فعالسازی و استفاده از آن برای افراد خطر آفرین نباشد.
  • بهتر است شستی ها، کنار راه پله نیز نصب شوند.
  • فاصله بین دو شستی از هم، در راهرو های وسیع یا کم خطر، باید 30 الی 45 متر و در راهرو های باریک یا پر خطر، 15 الی 25 متر باشد.
  • هر کدام از شستی های اعلام حریق باید 1.5 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشند.
  • در هریک از زون ها باید در کمترین حالت یک شستی نصب شده باشد.
  • شستی باید در کنار همه درب ها و راه های خروجی، نصب شود.
  • برای تعیین ارتفاع نصب شستی های اعلام حریق بهتر است به این نکته توجه کرد که شستی اعلام حریق باید حداکثر در ارتفاع 140 و حداقل در ارتفاع 110 سانتی متری زمین نصب شود. تلرانس آن می‌تواند 200 ± میلی متر باشد.

فعالسازی شستی اعلام حریق

همانطور که گفته شد شستی های اعلام حریق، دو نوع فشاری و شیشه شکستنی دارند.

در نوع فشاری، شستی با فشار دست فعال شده و نهایتا با استفاده از میکرو سوئیچ ریست می‌شود.

در نوع شیشه شکستنی، شستی با ضربه و شکستن شیشه شستی، فعال می‌شود و بعد از آن با تعویض شیشه می‌توان مجددا از آن استفاده کرد.

نحوه سیم کشی شستی اعلام حریق

سیم کشی شستی های اعلام حریق به گونه ای است که به شستی دو سیم وارد و دو سیم از آن خارج می‌شود. البته بهتر است بدانیم که سیم مثبت و منفی، هر یک وارد ترمینال های جداگانه ای می‌شوند.

عملکرد شستی اعلام حریق چگونه است

شستی اعلام حریق

شستی اعلام حریق چگونه ریست می‌شود

شستی شیشه ای را می‌توان با تعویض شیشه شستی های اعلام حریق که شکسته شده است، مجددا استفاده کرد. اما ریست کردن شستی ریست پذیر توسط کلید مخصوص آن و مطابق دستورالعمل موجود در کاتالوگ شستی، انجام می‌شود و شاسی بعد از ریست شدن، به حالت اولیه باز خواهد گشت و می‌توان از آن دوباره استفاده کرد.

برای ریست کردن شستی های اعلام حریق با قابلیت ریست پذیری، نیاز به کلید ریست مربوط به همان شستی داریم. نمونه ای از کلیدهای ریست شستی در برند های مختلف را در شکل زیر آورده ایم:

 

ریست کردن شستی اعلام حریق

قیمت شستی های اعلام حریق

قیمت شستی های اعلام حریق به عوامل گوناگونی بستگی دارد.کیفیت شستی و درجه حفاظت آن تا حد زیادی در قیمت آن تاثیرگذار هستند. علاوه بر این، همیچنین قیمت شستی های اعلام حریق بسیار تحت تاثیر ضد انفجار بودن یا معمولی بودن آن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *