سیستم اطفا حریق بایگانی چیست؟

سیستم اطفا حریق بایگانی و مراکز اسناد: 

همانطور که میدانید مراکزی مانند خزانه های بانکی، بایگانی‌ها، موزه ها و مراکز اسناد بسیار مهم بوده و تحت هیچ شرایطی نباید آسیبی به اسناد و وسایل موجود در این مراکز وارد شود و به همین دلیل، سطح سیستم‌ها و اقدامات امنیتی در این مکان‌ها بسیار بالاست و باید در هنگام حریق در سریع‌ترین زمان ممکن حریق را اطفا کرد.

که برای خاموش کردن و مهار حریق در این مکان ها از فناوری های گوناگون و پیشرفته ای استفاده می‌شود که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم:

سیستم اطفا حریق بایگانی ها:

در مکان‌هایی مانند بایگانی ها همانطور که می‌دانید وسایلی مانند چوب، کاغذ، زونکن، کاغذ مخصوص اسکناس و مسکوکات طلا و … وجود دارد.

که همگی در کلاس A قرار دارند و همگی آنها امکان سوختن را دارند و در صورت آتش‌سوزی و مهار آنها ممکن است دوباره با رسیدن عنصر اکسیژن، حریق، شعله ور تر شود گسترش پیدا کند، پس ماده اطفایی باید قابلیت پایداری در محیط مورد نظر را حداقل تا 15 دقیقه داشته باشد که افراد حاضر به طور کامل مطمئن شوند که حریق کاملا اطفاء و آتش کاملا خاموش شده است.

سیستم اطفا حریق بایگانی

اعلام حریق مراکز اسناد و بایگانی:

در سیستم‌های اعلام حریقی که در مراکز بایگانی و اسناد وجود دارد باید حتما از دتکتورهای حرارت و دود و یا ترکیبی از این دو استفاده کرد.

زیرا عامل اصلی حریق در این گروه‌ها به صورت دود می باشد.

همچنین مراحل سیستم اطفا حریق بایگانی‌ اسناد و خزانه اسکناس، مانند اطفا حریق اتاق سرور است و تنها تفاوت آن‌ها این است که این پروژه، وابسته به ایزوله بودن یا نبودن مرکز از سیستم ایرسمپلینگ برای تشخیص دود استفاده می‌شود.

از این رو سیستم تهویه هوا در این محل‌ها اهمیت به‌سزایی دارد و باید در این اتاق‌ها از فن یا دریچه هایی برای تهویه هوا استفاده شود و توسط تجهیزات مشخصی به محض شروع عملیات اطفا، در کوتاهترین زمان قبل از اطفا، این دریچه‌ها به صورت کامل بسته شوند.

در سیستم اطفا حریق بایگانی و مراکز اسناد چون معمولاً حریق در طبقه های زیرین و یا سالن‌هایی که از ساختمان مرکزی فاصله دارند، رخ می‌دهد: علائم هشدار به تعداد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین این سالن‌ها اغلب وسعت بزرگتری نسبت به اتاق های سرور دارند و به همین دلیل در این مراکز نیاز به تعداد آژیر‌ها، فلاشرها و تابلوهای ال ای دی هشدار انتشار گاز و خروج اضطراری بیشتر از حد معمول در یک اتاق عادی است.

و همچنین برای حفاظت از درب‌های ورودی حتماً باید از سیستم درب فلزی ضد حریق با قفل امنیتی با ضریب اطمینان بالا، استفاده شود.

در حوزه سیستم اطفا حریق بایگانی، معمولاً راهکارهای مختلفی پیشنهاد می‌شود که در اینجا آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم بر عهده خودتان است که کدام راهکار ایمنی بالاتری برای سیستم اطفا حریق بایگانی دارد.

  • سیستم اطفا حریق آیروسل: این سیستم بخاطر مزایایی که دارد مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفته است.

اولین مزیت آن عدم احتیاج به لوله‌کشی و نصب به صورت پکیج های دیواری یا درون قفسه‌ای است ولی با در نظر داشتن اینکه پکیج آیروسل در هنگام تخلیه با دمای 200 درجه فارنهایت منتشر می‌شود خود باعث سوختن و آسیب رساندن به اسناد شده و عملا کاربردی ندارد.

دومین مزیت سیستم اطفا حریق بایگانی ، اطفا موضعی این سیستم است. آیروسل به صورت موضعی عمل کرده و لزومی به تخلیه همه سیلندرها نیست.

آیروسل

  • سیستم اطفا حریق گاز FM200

در بحث کلاس A حریق، به یک گاز پاک و بی‌اثر برای اطفا نیاز داریم.

سیستم پکیج اطفا حریق fm200 یک عامل گازی بی‌اثر، سریع و با قدرت اطفای مناسب و مورد تایید محیط زیست و بی ضرر تا غلظت 9 درصد برای موجودات زنده، است.

براساس طراحی سیستم TOTALFLOODING ، غلظت در کلاس A حریق را معمولا بین 8.4 تا 7.5 در نظر می گیریم.

در این محاسبات ضریب اطمینان را اغلب به‌دلیل احتمال گسترش حریق، بالاتر از 7 در نظر خواهیم گرفت .

درضمن در هنگام تخلیه گاز حضور ماموران آتش‌نشان و افراد مانعی ندارد.

مزایای این سیستم :

  1. قدرت مناسب برای اطفا
  2. قابلیت شارژ مجدد
  3. اطفا حریق با سرعت کمتر از 10 ثانیه
  4. سازگاری با محیط زیست و بی خطر بودن برای انسان
  5. عدم تاثیر روی اسناد
  6. نارسانا بودن و عدم جاگذاشتن مواد بعد از اطفا
  7. گواهینامه های بیمه و تاییدیه های سیستم و گاز UL
  8. و …
  • سیستم اینرت گاز یا انواع IG(100-541-55)

این نوع سیستم، سیستمی طبیعی با گاز بی‌اثر است.

یعنی در ترکیبات هوایی که تنفس می‌شود موجود است. بنابراین سازمان محیط زیست آمریکا به آن لقب GREEN GAS را داده است.

اما با توجه به فشار کاری بالا اغلب 200 تا 300 بار و نیاز به تعداد زیاد سیلندر و لوله‌کشی با استیل یا رده 80 و اتصالات گران ، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.