تجهیزات و سیستم های اطفاء حریق

فهرست مطالب

تجهیزات اطفاء حریق از جمله وسایلی است که در عملیات اطفاء حریق به افراد عادی و آتش نشانان کمک میکند و باعث میشود عملیات امدادرسانی و نجات به خوبی انجام شود و این تجهیزات را در مرکز فروش تجهیزات اطفاء حریق میتوان تهیه کرد.

اطفاء حریق

لیست انواع تجهیزات اطفاء حریق

تجهیزات اطفاء حریق از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات آتش نشانی به شمار می روند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. تجهیزات اطفاء حریق با توجه به نوع آتش سوزی و حریق انواع مختلف و متنوعی دارند که میتوانند اتوماتیک و یا دستی باشند؛ از جمله ی تجهیزات سیستم های اطفاء حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

◾کپسول گاز fm200 جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
◾کپسول گاز 1G55 جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیگ
◾ کپسول گاز دی اکسید کربن جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
◾اسپرینکلر جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
◾کپسول آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
◾پتوی نسوز جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی
◾قرقره و آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی
◾مانیتور اطفاء حریق
◾نازل جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی
◾شیرهای هیدرانت اطفاء حریق
◾فایرباکس یا جعبه آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق
◾هوزریل آتش نشانی
◾شیلنگ آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی

اطفاء حریقسیستم های اطفاء حریق

سیستم های اطفاء حریق گازی انواع مختلفی دارند و معمولا برای انواع بسیاری از کلاس های حریق (A.B.C) مناسب و قابل استفاده می باشند. سیستم های گازی در موارد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.

مثلا از این سیستم زمانی استفاده میشود که سیستم آب و فوم به علت خسارت و آسیب به اموال و همچنین ایجاد مشکل برای افراد قابل استفاده نباشد. از جمله تقسیم بندی این سیستم ها به این گونه می باشد:

1) سیستم اطفاء حریق هالوکربنی
2) سیستم اطفاء حریق گازهای نجیب
3) سیستم اطفاء حریق با عوامل پاک
4) سیستم اطفاء حریق دی اکسید کربن
عوامل زیر از سه طریق عملیات اطفاء حریق و خاموش کردن حریق و آتش سوزی را انجام میدهند.
1) کاهش اکسیژن(سیستم دی اکسید کربن و گازهای نجیب)
2) کاهش دما(سیستم دی اکسید کربن)
3) شکستن زنجیره واکنش حریق ( سیستم هالوکربن)
عملکرد سیستم های اطفاء حریق

آتش نشانان از دو روش برای استفاده از عوامل اطفاء حریق استفاده میکنند:

◾پرکردن کل فضا از عامل اطفاء حریق
◾اعمال موضعی عامل اطفاء حریق

در سیستم هایی که از روش های پر کردن همه ی فضا از عامل اطفاء حریق استفاده میکنند، محیط مورد نظر تا حد زیادی از عوامل اطفاء مملوء و پر میشود تا چگالی لازم جهت اطفای حریق و خاموش سازی آتش سوزی ایجاد شود. این سیستم ها میتوانند به دو روش از جمله بصورت اتوماتیک و یا بصورت دستی توسط سیستم اعلان حریق فعال شوند.

تجهیزات اطفاء حریق

تجهیزات اطفاء حریق بستگی به عواملی دارد. از جمله ی این عوامل شناختن نوع حریق است؛ باید شناخت کافی از نوع حریق و آتش سوزی باشد تا تجهیزات و سیستم های متناسب با نوع آن مورد استفاده قرار بگیرد.

کپسول های آتش نشانی یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزاتی هستند که برای خاموش سازی و اطفاء حریق مورد استفاده قرار میگیرند و حرف اول را در تجهیزات اطفاء حریق می زنند و بسیار حائز اهمیت می باشند. همانطور که در مطالب گفته شد خاموش کننده های حریق و آتش سوزی دارای انواع مختلفی می باشند که به آنها اشاره میکنیم:

◾سیستم های اطفاء حریق آب و گاز
◾سیستم اطفاء حریق پودری
◾سیستم اطفاء حریق ترکیبات هالوژنه
◾سیستم های اطفاء حریق حاوی مقادیر زیادی کف

باید دقت کافی را داشته باشید که نوع کپسول آتش نشانی باید با نوع حریق متناسب باشد. برای مثال آتش سوزی یک ساختمان با آتش سوزی یک ماشین بسیار متفاوت است؛ بنابراین نوع کپسول آتش نشانی باید طبق نوع حریق تعیین و انتخاب شود.

در غیر اینصورت نه تنها حریق و آتش سوزی خاموش نمیشود بلکه منجر به افزایش و گسترش حریق میگردد و خسارت های مالی و جانی بسیاری را سبب میشود. بنابراین باید این موضوع را در اولویت قرار داد و نوع آتش سوزی و حریق از قبل تشخیص داده شود و کپسول آتش نشانی متناسب با آن به محل حریق برده شود.

بطور کلی هدف همه ی انواع تجهیزات اطفاء حریق این است که یکی از سه عامل ایجاد حریق را از بین ببرند. در حقیقت عاملی که حریق و آتش سوزی را گسترش داده باید هر چه زودتر از بین برود.

سه عامل ایجاد حریق به شرح زیر میباشد:

1) ماده سوختنی
2) حرارت
4) اکسیژن

آتش نشانان می بایست این عوامل را به دو روش دستی و اتوماتیک مهار کنند و از افزایش و گسترش آتش سوزی جلوگیری کنند. سیستم اطفاء حریق دستی از جمله به تجهیزاتی گفته می شود که توسط یک فرد دارای تجربه و مهارت و یا فرد متخصص یا همان آتش نشانان به کار برده و هدایت میشود.

ممکن است یک نیروی انسانی به این سیستم و تجهیزات فرمان دهد. مثلا کپسول های آتش نشانی خود اتوماتیک است ولی با کمک آتش نشانان کارایی خود را عملی میکنند.

اطفاء حریق

مرکز فروش تجهیزات اطفاء حریق

همانطور که در این مقاله گفتیم تجهیزات اطفاء حریق از مهم ترین تجهیزات آتش نشانان برای مهار حریق و آتش سوزی می باشد. این تجهیزات به گونه ای میباشند که با جان و اموال افراد سروکار دارد و تجهیزات مهم و حساسی به شمار می روند.

بنابراین می بایست از فروشگاه معتبر خریداری شود؛ در هنگام خرید باید به برندهای معتبر آن توجه بسیاری نمود و تجهیزات اطفاء حریق با برند معتبر و شناخته شده خریداری کرد.

اگر تجهیزات اطفاء حریق از شرکت و یا فروشگاه دارای اعتبار خریداری نشود ممکن است فیک باشد و جان افراد را به خطر بیندازد و منجر به حادثه بدتری شود. پس بسیار مهم است که این تجهیزات را از کجا تهیه کنید.

با انتخاب درست مرکز خرید این تجهیزات خطر حوادث حریق کمتر می شود و آتش نشانان می توانند با اطمینان به معتبر بودن این تجهیزات روند خاموش سازی حریق را سرعت بخشند و امداد رسانی را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند.

اطفاء حریق