سیستم اطفا حریق ساختمان به چه معنا  است؟

از سیستم اطفا حریق ساختمان برای تشخیص آتش به منظور جلوگیری از گسترش آن، برای جلوگیری از آتش سوزی های بزرگ استفاده می شود که گاهی تلفات اقتصادی و انسانی زیادی به بار می آورد و سیستم اطفا حریق ساختمان جلو ن را میگیرد .

سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان

بهره برداری از سیستم اعلام آتش به گونه ای است که وقتی آشکارسازها کوچکترین شعله، دود یا گرمای آتش را تشخیص می دهند، سیستم مرکزی کارخانه زنگ خطر آتش، سیستم زنگ خطر را به صدا در می آورد یا دستورات لازم به سیستم خاموش کننده آتش می دهد. فرستاده می شود تا آتش را خاموش کند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان ها دارای اجزای تشکیل دنده ای هستند که در تعامل کامل با هم هستند و نقص در یکی از آن ها باعث نقص در روند اعلام حریق خواهد شد، پس باید این اجزای تشکیل دهنده به صورت مداوم مورد بررسی قرار بگیرند، این اجزا عبارتند از:

  • پانل کنترل (تصمیم گیرنده)
  • ریپیتر( تکرار کننده)
  • دتکتور (آشکار کننده اتوماتیک)
  • کال پوینت ( آشکار کننده دستی)
  • زنگ اخبار و آژیر (اعلام کننده داخلی و خارجی)
  • باطری و شارژر (تغذیه کننده)
  • کابل و سیم {(اتصال دهنده)
سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان

قابلیت های فنی سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اعلام آتش با قابلیت تشخیص دود، گازها و بخارات مختلف و انواع مختلف آن با سنسور حساس به  ذرات هوا با توجه به نوع آشکار ساز و تعداد نقاط شناسایی شده در مرکز با امکان زنگ خطر به صورت آژیر الکتریکی، آژیر هوا، زنگ خطر. ، چشمک زدن و تلفن اجازه می دهد تا در شروع آتش  سیستم اطفا حریق ساختمان به ما اطلاع رسانی کند و  آنرا می توان به صورت دستی خاموش کرد  و یا با خاموش کننده های آتش خودکار قبل از گسترش آتش به بخش های دیگر خاموش کرد و مانع گسترش اتش سوزی با کمک سیستم اطفا حریق ساختمان شد.

 

سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان

تعمیر و نگهداری و تعمیر سیستم های اعلام آتش

مالک این سیستم مسئول نگهداری و نگهداری سیستم های اعلام و خاموش کننده آتش نشانی و تجهیزات کمکی آن ها به ترتیب کاری خوب است. نگهداری و تعمیر تجهیزات خاموش کننده آتش نیز به دلیل حساسیت معقول آنها در جلوگیری از بلایا و آسیب های قابل توجه بسیار مهم است. انجام بازرسی ها و آزمایش های مربوطه از سیستم، به طور منظم بسیار مهم است.

در سیستم های خاموش کننده آتش مبتنی بر آب، فواصل زمانی بین بازرسی ها ممکن است به دلایل مختلف مانند شرایط اب و هوایی و یا محیطی متفاوت باشد. یکی از نقاط مهم این است که هر عملیات تعمیر و نگهداری سیستم که نیاز به خروج کل یا جزئی از سیستم تشخیص آتش (سیستم اطفا حریق ساختمان)،می تواند قابلیت های حفاظت از آتش مجموعه را از بین ببرد و به چالش بکشد.

بنابراین قبل از این نوع تعمیر باید به مرجع صالح  اطلاع داده شود و پس از اخذ مجوز لازم و توجه کافی به استفاده از روش های دستی خاموش کردن آتش و استفاده از گشت های آتش نشانی در منطقه ای که مسئول تعمیر   سیستم اطفا حریق ساختمان ، اطلاع داده شود.

 

سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم زنگ خطر آتش مرکزی

در این نوع سیستم های اعلام آتش بخش هایی از ساختمان برای نصب آشکارسازها و دستگیره ها در نظر گرفته می شود و سیستم اصلی در یک مکان خاص و کاملاً قابل دسترسی نصب می شود زیرا در صورت آتش سوزی در محل یکی از آشکارسازها به سرعت در دسترس باشد سپس سیستم زنگ خطر زنگ می زند و محل خود را با استفاده از لامپ بر روی دستگاه مرکزی اعلام می کند، و همچنین یک نور چشمک زن در بالای درب به مردم از محل آتش سوزی هشدار می دهد.

 

سیستم خاموش کننده آتش چه چیزی است؟

سیستم خاموش کننده آتش هم دستی و هم خودکار است. وظیفه سیستم خاموش کردن آتش خاموش کردن و خاموش کردن آتش است. سیستم خاموش کننده آتش، مانند سیستم اعلام آتش، تصویر مرکزی دارد و بسته به نوع سیستم خاموش کننده آب یا گاز، اجزای خاص خود را دارد.

به طور کلی به دستگاه ها یا سیستم هایی که می توانند آتش را خاموش و خاموش کنند، سیستم های خاموش کننده آتش می نامند. استفاده از یک سیستم خاموش کننده آتش در مکان هایی که موادی مانند مواد شیمیایی می توانند شعله ور شوند و بسوزد ضروری است. برای این امر میتوانید از مشاوران و خدمات نارپوش استفاده کنید.

موضوعات مرتبط:

1.آموزش آتش نشانی صنعتی

2.آموزش نرم افزار اتو اسپرینک

3.طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق

4.نرم افزار طراحی اعلام حریق

5.پنل اعلام حریق nsc

6.کنترل پنل سیستم اعلام حریق

7.نرم افزار nsc