خاموش کننده مناسب برای اتاق سرور کامپیوتر

خاموش کننده مناسب برای اتاق سرور برای نگهداری و جلوگیری از خدمات احتمالی اتاق سرور بسیار ضروری و مهم است به طوری که هر اتاق سرور نیازمند سیستم اطفای حریق و خاموس کننده مناسب میباشد.

خاموش کننده مناسب

 

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور ، با توجه به افزایش حوادث، خسارات ناشی از حریق و اهمیت اتاق سرور در سازمان ها، طراحی و اجرای دقیق سیستم اعلام و اطفاء حریق در اتاقهای سرور لازم و ضروری می باشد. در مراکز امروزی اتاق سرور (مراکز داده یا دیتا سنتر) مهمترین بخش یک سازمان محسوب می شود، زیرا همه ساله هزینه های زیادی صرف خرید سرور و دستگاه های جمع آوری اطلاعات در دیتا سنتر می شود که نگهداری از اسناد و مدارک مجازی را با ارزش تر کرده است.(خاموش کننده مناسب)

ایمنی و حفاظت در برابر حریق در این مراکز اهمیت زیادی دارد. در زمان آتش سوزی اتاق های سرور ابتدا حریق توسط سیستم های اعلام حریق آشکار شده و مراتب جهت مهار حریق به سیستم اطفاء حریق ارسال می شود برای این امر نیاز به خاموش کننده مناسب است . استانداردهای TIA942 ،ISO27000 ،NEPA75 و IP از جمله مناسب ترین استانداردهای مورد استفاده در طراحی اتاق های سرور می باشند.(خاموش کننده مناسب)

عوامل ایجاد حریق در اتاق سرور

از جمله مواردی که باعث ایجاد آتش سوزی در اتاق سرور می شود، افزایش دما، اتصال کوتاه در مدارهای الکترونیکی یا لوازم تامین برق و مصرف بیش از اندازه جریان می باشد که با داشتن خاموش کننده مناسب میتوان خیالی اسوده داشت.

در صورت بروز حریق در اتاق های سرور و یا دیتا سنتر، بدلیل حساس بودن تجهیزات کامپیوتر، شبکه و تخریب تجهیزات در دمای بالا احتمال سوختن قطعات الکترونیکی اتاق سرور بسیار زیاد است.

برای جلوگیری از بروز حریق بواسطه کابل ها در اتاق سرور بهتر است از دتکتور خطی حرارتی در سیستم اعلام حریق اتاق سرور استفاده شود. زیرا تجهیزات در اتاق سرور توسط کابل ها در فاصله های زیاد به یکدیگر متصل شده و تمامی کابل ها نیز در کف اتاق سرور بر روی سینی کابل قرار گرفته اند و در صورت آتش سوزی، آتش با سرعت زیادی در محل حریق قابل گسترش است.

در صورتی که حرارت در نقطه ای از اتاق سرور به صورت ناگهانی افزایش یابد، دتکتور خطی حرارتی افزایش دما را حس کرده و فرمانی را به پنل اعلام حریق اتاق سرور ارسال و کاربران را از افزایش دما مطلع می کند اما باید خاموش کننده مناسب داشت تا کار اسان شود .

بنابراین کاربران اقدامات لازم را جهت کاهش حرارت اتاق به عمل می آورند. سیستم اعلام حریق علاوه بر آژیر و لوازم هشداردهنده، از طریق پیامک شرایط بحرانی را به اطلاع مسئولان شبکه رسانده و آنها را از وضعیت کنونی اتاق سرور مطلع می نمایند شما میتوانید از خدمات نارپوش بهره ببرید.

نکته: استفاده از سیستم های تشخیص دود سنتی که معمولاً بر روی سقف نصب می شوند، در سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور پیشنهاد نمی شود. زیرا زمان زیادی لازم است تا صرف تشخیص دود شود و طولانی شدن این زمان بدلیل عمیق بودن نوع حریق در دیتا سنترها سبب بروز خسارات زیاد و در نتیجه تخریب هر یک از بردها خواهد بود پس بهتر است خاموش کننده مناسب داشته باشید.

نمونه تاییدیه آتش نشانی

طفاء حریق اتاق سرور

لازم است در اتاق های سرور جهت جلوگیری از وقوع و گسترش آتش در اتاق های سرور و یا دیتا سنتر علاوه بر سیستم اعلام حریق یک سیستم اطفاء حریق نصب شود و از خاموش کننده مناسب استفاده شود.

در اتاق های سرور همیشه باید تجهیزات اطفای حریق در دسترس باشد تا در صورت بروز حریق سریع بتوان به حل مسئله پرداخت. در اتاق های سرور استفاده از سیستم اطفاء حریق آبی، کف و حتی برخی از گازها سبب آسیب رسانی به سرورها و سایر تجهیزات می شود، لذا این سیستم ها هیچ کاربردی در اتاق های سرور یا همان دیتا سنتر ندارند. سیستم های اطفاء حریق گاز CO2 نیز بدلیل حذف اکسیژن حریق برای انسان خطرناک بوده و باعث خفگی می شود.

بنابراین سیستم اطفای حریق گاز FM200 و یا پایروژن آیروسل بهترین، پرقدرت ترین، ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه جهت اطفای حریق اتاق سرور در زمان بروز آتش سوزی می باشد. سیستم اطفای حریق پایروژن آیروسل هیچ خطری برای انسان و محیط زیست ایجاد نمی کند. بنابراین مورد توجه مسئولین ایمن سازی اتاق سرور قرار گرفته است. امروزه بیشتر مراکز دولتی و خصوصی از این سیستم اطفا حریق جهت ایمن سازی در اتاق های سرور خود استفاده کرده اند.

توجه داشته باشید که خاموش کننده مناسب از هر نظر به نفع شماست و میتوانید برای تهیه از خدمات نارپوش استفاده کنید.

سیستم اطفای حریق مناسب اتاق سرور

استفاده از گازهای تمیز مانند Inert Gas، Novec 1230، Fm200 و سایر گازهای ذکر شده در استاندارد NFPA2001 در درجه اول جهت اطفای حریق اتاق سرور، توصیه می شود. استفاده از سیستم های Oxygen Reduction و watermist برای استفاده در اتاق سرور با محدودیت هایی روبرو است که باید بیشتر بررسی شود. استفاده از سیستم اطفاء حریق آیروسل در اتاق سرور به عنوان گزینه اصلی توصیه نمی شود.

نتیجه گیری:

با توجه به اینکه امنیت و محافظت فیزیکی از سرورها و دستگاه های ذخیره سازی دارای اهمیت زیادی است، در اتاق های سرور حتماً باید تجهیزات اطفاء حریق در دسترس باشد تا در صورت بروز کوچکترین حریق به راحتی بتوان آن را مهار کرد. بنابراین طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق در این اتاق ها جزء اصول کار می باشد.