ایمنی اتش نشانی

ایمنی اتش نشانی

اصول اایمنی اتش نشانی یا  ( fire safety principles ) آتش نشانی چیست؟ آتش‌نشانی یا اطفا حریق، مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش انجام شده و شامل خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته می شود و باید باید ایمنی اتش نشانی  انجام شود.

ایمنی اتش نشانی

اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی  وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفا حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به افراد آموزش و مشاوره می دهد.

ایمنی اشنشانی و تعریف آن

ایمنی اتش نشانی به مجموعه ای از مطالعات و اقداماتی گفته می شود که هدف شان جلوگیری از آتش، کاهش اثرات یا واکنش در برابر آتش و کاهش صدمات ناشی از آن است.

اتش نشانی

علم ایمنی اتش نشانی شامل مطالعات رفتار، دسته بندی، فرو نشانی و بازرسی آتش در قالب بخش های پژوهش و توسعه ، تولید و آزمایش است. روش های ایمنی در برابر آتش به دو دسته عامل (active ) و غیر عامل (passive ) تقسیم بندی می شوند:

کپسول

1)  روش های غیر عامل یا مقابل پیشگیرانه : شامل تدابیر و اقداماتی هستند که مانع از ایجاد و تشدید حریق شده یا احتمال آنرا کاهش می دهند. یکی از روش های غیر عامل مهم، استفاده از مصالح ضد حریق در ساختمان ها است. علاوه بر این، اجرای مانور های آمادگی و آموزش های تخصصی نیز جز رو شهای مقابل پیشگیرانه محسوب می شوند و باید ایمنی اتش نشانی  مورد توجه قرار بگیرد.

مطالب تصادفی :  کنترل پنل سیستم اعلام حریق

2)  روش های عامل یا مقابل پس از وقوع: شامل فعالیت های تشخیصی سریع بعد از وقوع حریق یا انجام اقدامات موثر است. از مهمترین روش های عامل میتوان به استفاده از سیستم های اعلام حریق اشاره کرد و البته مهم ترین بخش ایمنی اتش نشانی  است.

فردی

علاوه براین، اقدامات مربوط به ایمنی در برابر آتش دارای سه مرحله پیشگیری از حریق، آمادگی برای اطفا حریق و واکنش در برابر حریق میشود. دوره ایمنی آتش نشانی که ارائه شده به علاقمندان امکان میدهد تا در زمینه آتش نشانی تجربه و اطلاعات مفیدی کسب کنند و اموزش های ایمنی اتش نشانی را میتوانید دریافت کنید.

نکات ایمنی

همیشه در محل کار خود مانور آتش سوزی برگزار کنید و افراد را برای مواقع اضطراری آماده سازید. همیشه از مکان وسایل خاموش کننده ی آتش در محل کار خود مطلع باشید. علائم راهنمایی مناسب را نصب کنید و ایمنی اتش نشانی  را رعایت کنید.

نحوه ی کار با کپسول ها و خاموش کننده های آتش را آموخته و به دیگران نیز بیاموزید.
همیشه مسیر فرار و درهای تخلیه ی اضطراری را باز, خلوت و تمیز و مشخص نگهدارید و هرگز از کپسول های آتش نشانی, بی مورد و برای شوخی و سرگرمی استفاده نکنید.

وسایل و تجهیزات اتش نشانی نظیر کپسول های آتش نشانی را به طور مرتب بازرسی کنید و لباس و وسایل پارچه ای و مواد قابل اشتعال را کنار منابع مایع گرمازا نظیر بخاری قرار ندهید تا ایمنی اتش نشانی را رعایت کرده باشید.

زباله, اشغال و کاغذهای باطله را مرتبا از محل کار خود خارج کنید ،مایعات و مواد قابل اشتعال مانند بنزین, گازوئیل, الکل و … در ظروف مناسب نگهداری کنید.
درپوش ظرف محتوی مواد قابل اشتعال را پس از استفاده سرجای خود قرار دهید، هرگز در محل های قابل اشتعال سیگار نکشید و اتش نیفروزید.

مطالب تصادفی :  آموزش اتش

از وسایل و تجهیزات برقی بیش ز حد بار نکشید زیرا با گرم شدن و داغ شدن سیسم ها احتمال اتش سوزی افزایش می یابد.
وسایل برقی و تجهیزاتی را که استفاده نمیکنید خاموش کرده و از منابع اصلی برق جدا کنید.

بعد از انجام هر گونه کار گرم مانند جوشکاری, برشکاری, سنگ زنی و … حداقل به مدت 50 الی 60 دقیقه محل کار را از نظر وجود آتش و مواد مذاب بررسی کنید.

از دپو و نگهداری بیش از حد مواد و مایعات قابل اشتعال در محل کار خود, پرهیز کنید و همیشه برای انجام کارهای گرم برگه مجور کار (پرمیت) بگیرید. وتا حد ممکن سعی کنید بین مواد قابل اشتعال, فاصله و موانع نسوز به کار بگیرید.

امکان در مواقع آتش سوزی اگر آتش چنان گسترده است که کنترل آن از توان شما خارج است جان خود را به خطر نیندازید و فورا به آتش نشانی اطلاع دهید.
طبق چک لیست های ایمنی و آتش نشانی محل کار خود را مرتبا پایش و بازرسی کنید.

انبارها از کانون های عمده آتش هستند انها را به دقت بازرسی کنید. وسایل گرمایشی و سرمایشی را به طور مرتب بازرسی و تعمیر کنید.
شماره تلفن های آتش نشانی را در مناطق پر تردد, قابل دید و در کنار هر تلفن و کپسول آتش نشانی نصب کنید.

برای دریافت خدمات اتشنشانی میتوانید از خدمات نارپوش بهره ببرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.