درباره اطفا حریق اتاق برق

سیستم اطفا حریق اتاق برق  جزو بخش های حیاتی این اتاق می باشد. اتاق سرور و دیتا سنتر مرکز نگهداری اطلاعات حیاتی ما است. از بین رفتن اطلاعات به هر دلیلی خسارات مالی و معنوی را برای ما به همراه دارد.

در عین حال سرور های موجود در این اتاق در حال سرویس دهی به افراد داخل و خارج از سازمان می باشند. در مراکزی مانند دیتا سنتر همراه اول این خدمات همراه با کسب درآمد بوده و قطع شدن آن به منزله ضرر هنگفت برای سازمان است که اطفا حریق اتاق برق برای جلوگیری از خطرات احتمالی امری مهم به شمار می آید.

تجهیزاتی که در این مراکز نصب می شوند نیز بسیار گران قیمت هستند. سرور ها و سوییچ ها و سایر لوازم دارای ارزش مالی بالایی می باشند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

تجهیزات اتاق سرور تولید حرارت کرده و لوازم و ادوات برقی موجود در اتاق امکان بروز آتش سوزی را بالا می برد. لذا این اتاق می بایست به سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور تجهیز شود تا در صورت بروز مشکل به سرعت آتش مهار گردد برای اطلاعات کامل و استفاده از خدمات نارپوش درباره اطفا حریق اتاق برق از مشاوران ما کمک بگیرید.

روش کار سیستم اطفا حریق اتاق برق

در این سیستم روش کار بدین شکل است که مجموعه دتکتور ها و آنالیزور ها در دو یا سه زون وارد کنترل پنل می شوند. این ادوات پس از تشخیص حریق پیغامی را برای کنترل پنل ارسال می کنند. کنترل پنل در صورت دریافت سیگنال از یک زون سیستم های هشدار دهنده را فعال می سازد.

پس از دریافت سیگنال دوم سیستم های هشدار ثانویه را فعال کرده و پس از 30 ثانیه گاز را در محیط رها می سازد. دلیل این تاخیر خروج افراد حاضر در اتاق و همچنین امکان قطع در صورت عدم وجود حریق است.(اطفا حریق اتاق برق)

طراحی سیستم اطفا حریق اتاق برق

در طراحی سیستم اعلام اطفا حریق اتاق برق و دیتا سنتر ابتدا عوامل موثر در آن را بدست آورده و سپس با کمک نرم افزار طراحی انجام می شود.

 عوامل موثر در طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

  • ابعاد اتاق شامل طول و عرض و ارتفاع اتاق که حجم آن به دست می آید.
  • وجود کف کاذب و سقف کاذب، چه تاسیساتی از پشت آنها عبور کرده و ارتفاع آن ها
  • ارتفاع شهری که اتاق سرور یا دیتا سنتر در آن واقع شده است
  • دمای عمومی اتاق سرور و دیتا سنتر
  • نوع چینش رک و بررسی راهرو سرد و گرم
  • سیستم سرمایش و نحوه عملکرد آن
  • مسیر کابل های برق اتاق سرور
  • سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور و دیتا سنتر شامل دو بخش اعلام و اطفا است.

محاسبه سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

سیستم اعلام حریق اتاق سرور

این سیستم وظیفه تشخیص بروز آتش سوزی در اتاق سرور و اعلام هشدار های لازم را دارد. این هشدار می تواند به شکل به صدا در آوردن زنگ خطر و یا ارسال پیامک و تلفن زدن باشد.

 اجزا سیستم اعلام حریق اتاق سرور

مرکز کنترل: مرکز کنترل سیستم اطفا حریق اتاق برق می بایست دارای حداقل سه زون باشد. دتکتور ها در دو زون وارد این کنترل پنل می شود. فعال شدن یک زون سبب اعلام هشدار های تعریف شده می شود. زون دوم علاوه بر هشدار سیستم اطفا حریق اتاق برق را نیز فعال می کند. دلیل فعال شدن سیستم اطفاء پس از هشدار دوم این است که گاز اطفاء حریق اتاق سرور گران است. در صورت هشدار اشتباه آزاد شدن این گاز خسارت مالی برای ما در پی دارد.

مرکز کنترل اعلام حریق

 

دتکتور یا تشخیص دهنده: وظیفه دتکتور تشخیص آتش سوزی است. دتکتور در سه مدل تولید می شود. دودی که با تشخیص دود فعال می شود. حرارتی که با بالا رفتن دمای محیط هشدار می دهد. مالتی که به هر دو مورد حساس است. تا زمان تشخیص حرارت خسارت به اتاق زیادی وارد شده است بنابراین از دتکتور دودی یا مالتی استفاده می کنیم.(اطفا حریق اتاق برق)

دتکتور دودی

سیستم آنالیزور محیطی Air Sampling: این سیستم هوای درون اتاق را به داخل مکش کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در صورت تشخیص مواد مربوط به آتش سوزی پیغامی را برای کنترل پنل ارسال می کند. این سیستم به نسبت دتکتور از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است. در صورت وجود این سیستم یک زون به آن متصل می شود.(اطفا حریق اتاق برق)

شستی اعلام حریق: برای فعال کردن دستی سیستم به کار می رود. در صورت بروز آتش سوزی و حضور فردی در اتاق بصورت دستی با شکستن شیشه جلوی آن و فشار دادن کلید سیستم را فعال می سازد.

چراغ هشدار اعلام حریق: در صورت تشخیص آتش سوزی کنترل پنل این چراغ را فعال می سازد.

آژیر اعلام حریق: کنترل پنل بعد از تشخیص حریق آژیر را فعال کرده و از طریق صدا افراد را با خبر می سازد.

شستی اعلام حریق
                                                                                      شستی اعلام حریق
چراغ هشدار سیستم اعلام حریق
                                                                                           چراغ هشدار
آژیر سیستم اعلام حریق
                                                                                              آژیر

دستگاه تلفن کننده: این سیستم از کنترل پنل فرمان گرفته و در صورت بروز حریق با شماره های ذخیره شده در خود تماس می گیرد و پیامی را پخش می کند.

دستگاه ارسال پیامک: این دستگاه به سیم کارت مجهز می شود. در صورت دریافت پیام از کنترل پنل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور پیامکی را برای مدیر و افراد مسئول ارسال می کند.

باتری: کنترل پنل های اعلام حریق قادر به اتصال باتری می باشند. در صورت قطعی برق انرژی دستگاه را تامین می کنند.

قسمت دوم سیستم اطفا حریق اتاق برق می باشد.

سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

سیستم اطفا حریق اتاق برق بر پایه گازهای Clean Agent می باشند. مواد اطفاء حریق پودر و کف و مشابه آن سبب آسیب رسیدن به تجهیزات می شوند. برای همین از گاز برای این منظور استفاده می شود. گاز مورد استفاده باید استاندارد و بدون آسیب برای تجهیزات باشد. همچنین باید برای انسان نیز تا حد ممکن بی ضرر باشد. بهترین مورد برای اتاق های سرور گاز FM200 می باشد.(اطفا حریق اتاق برق)

 اجزا سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

گاز FM200گاز اطفاء حریق: از گاز FM200 برای سیستم اطفاء حریق اتاق سرور استفاده می کنیم.

  • سیلندر یا کپسول اطفاء حریق: محل ذخیره گاز اطفاء حریق می باشد. کیفیت سیلندر بسیار مهم می باشد. در صورت استفاده از کپسول بی کیفیت احتمال نشتی گاز و همچنین ترکیدن آن وجود دارد.
  • شیر برقی: بر سر کپسول نصب می شود. این شیر بصورت برقی و با فرمان گرفتن از کنترل پنل گاز را آزاد می سازد.
  • لوله کشی: برای لوله کشی از استاندارد NFPA پیروی می کنیم. برای لوله کشی لوله مانیسمان فولادی بدون درز مناسب است. اتصالات بوسیله چوش و بدون رزوه می باشد. جوش ها باید به درستی انجام گردد تا از نشتی و یا شکسته شدن بر اثر فشار گاز جلوگیری شود.
  • نازل پاشش 360 درجه: در انتهای لوله ها نصب می شود و گاز از طریق آن در اتاق پخش می شود.
  • شستی اطفاء دستی: در صورت بروز حریق سیستم توسط کاربر به صورت دستی فعال می شود.
  • شستی توقف دستی: در صورت فعال شدن سیستم در مدت 30 ثانیه انتظار می توان به صورت دستی سیستم را غیر فعال نمود.

در پایان علایم هشدار دهنده نصب شده و آموزش های لازم به کاربران داده می شود.

 اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

از روی نقشه طراحی شده اتاق لوله گذاری می شود. لوله ها تا محل نصب سیلندر کشیده می شود. سر دیگر لوله ها نازل پاشش نصب می شود. کپسول ها در محل مطمئنی محکم می شوند. از دتکتور ها که به صورت سری سربندی می شوند کابل ها وارد کنترل پنل می شوند. سیم های مورد استفاده از نوع نسوز هستند. کابل برق از کنترل پنل تا تابلو برق کشیده می شود.

تامین برق این دستگاه از طریق UPS است. سپس سیستم راه اندازی و تست اولیه می شود و بعد تحویل نهایی می گردد.

سرویس و نگهداری سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

این سیستم به مانند هر سیستم دیگری نیاز به نگهداری دارد. در صورت عدم رسیدگی احتمال عدم کارکرد صحیح آن بالا می رود. سیستم های برق و باتری چک می شود. دتکتور ها و آنالیزور تمیز شده تست می شود. لوله و اتصالات چک شده و سیستم یک بار به صورت آزمایشی تست می شود.