استاندارد سیستم اطفا حریق اتاق سرور

سیستم اطفا حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) اﺗﺎق ﺳﺮور ( ﻣﺮﮐﺰ داده یا دیتاسنتر) یکی از بخش های اساسی امنیت هر مرکز داده یا اتاق سرور می باشد که باید به آن توجه خاصی گردد . مراکز داده متشکل از اجزای ضروری زیر ساختی هستند که کار پشتیبانی از اینترنت و تجارت الکترونیکی و بخش های ارتباطات الکترونیکی را به عهده دارند.

در نتیجه تمامی سرویس های ارایه شده در آن ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه ای عمل نماید. گازFM200 ، سیستم اعلام و اطفاء حریق ، سیستم اعلام و اطفاء حریق .

سیستم اطفا حریق اتاق سرور
سالانه هزینه های زیادی  برای خرید سرور و دستگاههای تجمیع اطلاعات در دیتاسنترها و مراکز داده صرف شده که حفظ اسناد و مدارک مجازی را پر اهمیت تر کرده .
از این جهت حفاظت و ایمنی در برابر حریق  در مراکز داده اهمیت بسزایی دارد . در دیتاسنترها مجموعه کابل ها لوازم الکترونیکی تابلوهای برق و سیستمهای سرمایشی مختلفی به کار رفته  که هر کدام مستعد حریق هستند و در زمان بروز آتش سوزی باید از آنها  محافظت شوند.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
بر اساس استاندارد فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق در دیتاسنترها اهمیت دارد ابتدا باید مکان مورد نظر از طرف کارشناس ایمنی بازدید و سپس مؤلفه های زیر در نرم افزار محاسبه گردند .(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
1-  ابعاد سالن یا اتاق از قبیل طول و عرض و ارتفاع (حجم بر اساس متر مکعب )
2- سقف کاذب و کف کاذب در صورت وجود و ارتفاع آنها
3- آرایش رک ها و طرز چینش ( اتاقک سرد یا رو در رو )
4- نوع سیستم سرمایشی از قبیل سیستم اسپیلت کولینگ یا HVAC ( محاسبه سرعت پرتاب باد )
5- کابل های برق از داخل سقف یا کف کاذب عبور کرده اند یا از لدر سقفی
6- شهری که سالن دیتاسنتر در آن قراردارد و ارتفاع آن شهر از سطح دریا
7- مناطق مورد نیاز اعلام و اطفاء حریق در اتاقهای مختلف (زون بندی اعلام و اطفاء)
8- دمای کاری اتاق که معمولا در دیتا سنترها بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد میباشد.
9- غلظت محیط بر اساس استاندارد که در کلاس C حریق عددی بین 7 تا 9 میباشد.
سیستم اعلام حریق در دیتاسنترها :

لوله کشی شبکه اعلام حریق اتاق سرور:
در لوله کشی یا پایپینگ اعلام حریق حتما باید از لوله های گالوانیزه گرم بر اساس استاندارد سایز PG13.5  با اتصالات استاندارد استفاده کرد و تنها در جاهایی که قابل دسترس نیست و خم در لوله به وجود می آید به ناچار از لوله فلکسیبل استفاده و کابلهای نسوز برق از داخل این لوله ها عبور کند .لوله فولادی.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
تجهیزات آتش نشانی صنعتی
کابل نسوز سیلیکونی با شیلد محافظ سایز 1.5*2 و 1.5*3 :
در سیستم کابل کشی اعلام حریق بر اساس استاندارد فقط باید از کابلهای نسوز با نویز گیر یا شیلد محافظ و از جنس نرم یا انعطاف پذیر استفاده کرد که در زمان بروز حریق خود کابل آتش نگیرد یا باعث گسترش حریق نشود.
لیست فروشندگان
همچنین چنانچه حریق گسترش پیدا کند کابل مذکور در دمای بالا میتواند جریان را از خود عبور داده و سیستم به کار خود ادامه دهد.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)

در دیتاسنترها همانند اتاقهای معمولی میتوان برای کشف حریق از تجهیزات و سنسورهای مختلفی استفاده نمود :

1-کنترل پنل مرکزی  یا تابلوی اصلی مدار فرمان سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور:

این کنترل پنل که شامل قسمتهای مختلفی بسته به نوع کار از مدل متعارف یا آدرس پذیر استفاده میگردد. مدار فرمان در پنل به زونهای مختلف اعلام حریق و زون اطفاء حریق در دیتاسنتر ها استفاده میگردد. که کلیه تجهیزات اعلام حریق به تجهیزات اعلام حریقاین تابلو فرمان متصل میگردند.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)

2-دتکتور دود- دتکتور حرارت-دتکتورهای دودی-حرارتی (مولتی سنسور) – داکت دتکتورها:
در دیتا سنترها به دلیل حجم بالای گردش هوا یا سرعت جریان باد از کولینگ سیستم یا اسپیلت دتکتورهای معمولی به تنهایی کاربرد ندارند . در سناریوی حریق دود در هنگام شروع آتش غلظت پایینی دارد .
آموزش تجهیزات آتش نشانی
سیستم کارکرد دتکتورهای دودی به صورتی میباشد که دود با غلظت بالا بیاید در زمان حداقل 5 تا 8 ثانیه داخل دتکتور پایدار بماند تا دتکتور اعلام حریق نماید که به دلیل گردش هوا احتمال دارد دود هیچگاه در زمان اولیه حریق به دتکتور نرسد.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
حریق در سناریوی آغازین در 5 ثانیه اول تا 5 ثانیه دوم سرعت شگفت آور رشد 5 برابری  را دارد و ممکن است برای جلوگیری از حریق زمان به هدر رود .(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
 3- سیستم نمونه گیر هوا یا مکنده دود یا ایرسمپلینگ :
این نمونه برداری ذرات بسیار ریز دود اندازه ای در حدود 0.005 Obs/m را در هر نقطه اي كه درحال تولید باشد بواسطه محفظه لیزر تشخیص داده و از طریق كابل هاي ارتباطي به پانل اعلان حریقی که کنترل آن را به عهده دارد انتقال مي دهد.
ونمونه گیر هوای محیطی آژیر یا فلاشر متصل به آن اعلان خطر می نماید. سیستم های مذکور به Air Sampling Smoke Detection Apparatus معروف هستند .

 لوله ها در سیستم اطای حریق

طراحي لوله ها در فضاهاي Server Room و يا Data Center به چند صورت مي باشد. اين لوله ها جهت مكش هوای داخل محیط و جریان هوای در گردش داخل رک، هم مي توانند در سقف و هم در مجاورت Rack و يا نيز با اتصال به لوله هاي قابل انعطاف به داخل Rack و يا حتي UPS هدايت شوند.
با اين كار بجاي انتظار براي رسيدن دود به سقف، در همان لحظه ای كه دود توليد گرديده است آژیر اعلان حریق در مرحله Pre-Alarm به صدا در خواهد آمد.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
در این حالت دود حتی در مرحله ای که تولید میشود و به صورت نامرئی است نیز توسط سیستم تشخیص داده میشود . در مراحل بعد به مرور گذر زمان و اضافه شدن به حجم دود تولید شده سطح آلارم های بالاتر اعم از Alarm 1 و Alarm 2 و در نهایت سیگنال Action برای اعلان نهایی و یا تخلیه اطفاء توسط سیستم ارسال خواهد شد.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
4- کابل خطی حرارتی linear heat detector cable :
این کابل حرارتی که در دو نوع متعارف و آدرس پذیر میباشد که در دماهای متفاوت عمل کشف حریق را به صورت حرارتی انجام میدهد.
فرض کنید رکهای شما در کنار و پشت آن حرارت بالایی دارند و سیستم کولینگ ظرفیت خنک کردن تمام نواحی آن را ندارد به وسیله این کابل خطی که در دماهای 68 درجه 86 درجه و 108 درجه کارایی دارند
چنانچه دما در محیط به بالاتر از دماهای ذکر شده برسد.(سیستم اطفا حریق اتاق سرور)
این کابل زوج سیستم که از یک طرف به پنل مرکزی متصل شده با یک اتصال کوتاه سریع به کشف نقطه ای که حریق در حال شکل گرفتن است کمک میکند پس میتوان در امتداد و داخل رک ها این کابل خطی را به عنوان یک تجهیز اعلام حریق حرارتی استفاده نمود.