آموزش تجهیزات آتش نشانی

بحث امنیت ساکنین ساختمان‌ها از موضوعات بسیار مهمی است  بنا بر این آموزش تجهیزات آتش نشانی نیز مهم است .که قبل از ساخت ساختمان باید به آن پرداخته شود.

تاسیسات آتش نشانی ساختمان از تجهیزات امنیتی ساختمان‌ها به شمار می‌روند که از ایجاد حریق و آتش سوزی گسترده جلوگیری می‌کند. هنگامی که فاجعه‌ای رخ می‌دهد، سیستم‌های امنیتی از جمله سیستم آتش نشانی ساختمان باید به سرعت وارد عمل شده و ساکنین را از این حادثه با خبر سازند و آموزش تجهیزات آتش نشانی الزامی است.

آموزش تجهیزات آتش نشانی

انواع تجهیزات

بسته به نوع، اندازه و سن ساختمان می‌توان از  تاسیسات آتش نشانی ساختمانی مختلفی مانند.

نمونه هایی از تاسیسات آتش نشانی که هر کدام آموزش تجهیزات آتش نشانی جداگانه دارند :

سیستم اطفا حریق

شیر آتش نشانی

سیستم آبپاشی خودکار

سیستم‌‌ تشخیص آتش و دود

سیستم اطفا حریق:

این سیستم به عنوان یکی از زیر مجموعه  تاسیسات آتش نشانی  ساختمان ها وظیفه خاموش کردن و از بین بردن آتش را بر عهده دارد.این سیستم‌ها به منظور جلوگیری از گسترش بیش از حد آتش و خسارت شدید به ساختمان و افراد داخل آن طراحی و تولید شده‌اند. موضوعحائز اهمیت در این مورد این وسایل اطفا حریق شناخت صحیح آن‌ها و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها است.

تجهیزات

سیستم‌های اطفا حریق از مواد شیمیایی و یا آب برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کنند. در ادامه مواد مختلف بکار در سیستم های اطفا

حریق و موارد استفاده آن‌ها را بررسی میکنیم

آموزش تجهیزات آتش نشانی سیستم تشخیص آتش و دود:

تشخیص‌ دهنده های دود با ایجاد یک صدا و یا یک هشدار تصویری به ساکنین ساختمان در مورد وقوع آتش سوزی خبر می‌دهند که نیاز به آموزش تجهیزات آتش نشانی برای کار با آن وجود دارد. این دسته از تاسیسات آتش نشانی ساختمان ها در محفظه های پلاستیکی نگهداری شده و دارای اندازه و اشکال مختلف هستند.

اتش نشانی

 

سیستم تشخیص دهنده حریق نیز یک سنسور است که وجود آتش را به اطلاع ساکنین ساختمان می‌رساند. بسته به نوع تاسیسات انتخابی ممکن است نوع هشداردهی آن متفاوت باشد. ممکن است یک صوت مخصوص داشته باشد و یا خطوط گاز ساختمان را غیرفعال کند.

سیستم آبپاشی خودکار:

این دسته از سیستم‌های امنیتی ساختمان ها برای کمک رسانی به آتش نشان ها برای خاموش کردن سریعتر آتش در بناها نصب می‌شوند. به طور کلی یک نوع شبکه آبرسانی است که برای سریعتر کردن روند مقابله با حریق تولید و طراحی شده است. برای افزایش کارایی و بازده معمولا از پمپ‌ها و تانکرهای جداگانه و مخصوص خود استفاده می‌کنند.

 

اب پاش

کپسول آتش نشانی:

کپسول های آتش نشانی از جمله مهمترین تجهیزات اطفاء حریق هستند که آموزش تجهیزات آتش نشانی و کپسول در سایت موجود میباشد. کپسول آتش نشانی دستگاهی استوانه ای شکل است که برای خاموش کردن آتش توسط آتش نشانان و یا افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

حریق ها انواع گوناگونی دارند بنابراین نوع کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع حریق و محیط مورد نظر انتخاب می شوند. انتخاب نادرست خاموش کننده ها خسارات مالی و جانی را افزایش میدهد. کپسول های آتش نشانی از نظر ماده اطفایی دارای انواع مختلف بوده و از نظر حجم و وزن متفاوت می باشند. بدنه کپسول های آتش نشانی باید در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند. معمولاً این خاموش کننده ها با مقاومت بالا ساخته می شوند تا توانایی تحمل فشار را داشته باشند.

کپسول

بر روی بدنه کپسول آتش نشانی اطلاعات دقیق کارخانه سازنده، نوع ماده اطفایی، روش استفاده و … ثبت می شود. کپسول های آتش نشانی اساس کار آتشنشانان است، با این وجود لازم است در ساختمان های مسکونی، اداری و … نیز وجود داشته باشد. تا در صورت آتش سوزی قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی افراد بتوانند از گسترش حریق جلوگیری نمایند.

 

کپسول های آتش نشانی معمولاً در 5 نوع زیر ساخته می شوند.

1-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی آب
2-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی پودر
3-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی کف
4-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی گاز
5-    کپسول آتش نشانی و خاموش کننده محتوی هالوژنه